WSF Sailing Academy - WSF Junior Sailing Team 2019

Anmälan till sommarens juniorverksamhet har börjat. Välkommen med!

WSF Sailing Academy är samlingsnamnet för Wasa Segelförenings seglarskolning. WSF Junior Sailing Team ingår i WSF Sailing Academys verksamhet. Segling är hela familjens hobby.

WSF:s juniorskola riktar sig till barn och ungdomar som är intresserade av segling. Deltagarna behöver inte ha egen båt, eftersom föreningen förfogar över 13 st Optimistjollar för de yngre seglarna och 6 st Zoom8 jollar för de litet äldre juniorerna. Vi har även tillgång till föreningens J22:or. I föreningen finns också Laser-team med sina privata båtar.

Verksamhetens mål är att lära sig seglingens grunder, självständigt manövrera sin båt, samt tack vare sina nyvunna kunskaper uppskatta segling och sjöliv. Vi dokumenterar seglarnas framsteg i Juniorseglarens träningsbok.

Verksamheten är uppbyggd kring allmän seglingsträning (torsdagar) och kappseglingsträning (tisdagar). Tröskeln är låg, och alla som är intresserade kan delta i både torsdagsträningarna och tisdagskappseglingarna. Nybörjarna önskas komma med via nybörjarkursen. De längre hunna har möjlighet att delta i distriktstävlingar, nationella rankingtävlingar, FM-tävlingar osv, allt efter eget och föräldrars intresse och engagemang.

ANMÄLAN till alla evenemang görs i linken

Alternativt kan mailaddressen wsfjuniorer @ gmail.com   användas

Skriv isåfall i  ämnesfältet vad du anmäler dej till simhallsträning/kurs 1-4 eller fortsättning 1-2 , och i meddelandet ålder, kontaktuppgifter (obs också målsmans telefonnummer) och ev tidigare erfarenhet och eventuella andra kommentarer

SIMHALLSTRÄNING

Kom med och bekanta er med jollen! Du som tänker delta i kurserna i sommar har möjlighet att komma och prova på.

26.05.2019 har vi bokat 25 meters bassängen kl.16-17.30. Samling i simhallens mötesrum.

Anmälning på förhand viaadressen nedan. Verksamheten anpassas efter deltagarnaTa med egen simutrustning och flytväst (=jolleväst).

Pris: 10 €

Anmälning

NYBÖRJARKURSER ORDNAS VECKA  23, 24 och 25

Målgrupp: 7 år fyllda nybörjare

Mål: Bekanta sig med segling och väcka intresse för optimistjollesegling. Sänka tröskeln för att börja delta i torsdagseglingar.

Innehåll: rigga sin båt, segling i lätta förhållanden med hjälp av ledare, seglingsövningar genom lek i smågrupp.

Före kursen har vi ett första tränings- och infotillfälle i Vasa simhall. Där tränar vi att balansera, styra, kapsejsa och reta upp jollen.

Kurs 1:  03.06.-07.06.  kl.  09.00 - 12.00

Kurs 2:   03.06.-07.06.  kl.  13.00 - 16.00

Kurs 3:  10.06.-14.06.  kl.  09.00 - 12.00

Kurs 4  17.06-20.06.   kl.  09.00 - 12.00 (mån-to)

Pris: kurs 1-3 150 €, kurs 4 120 €

Vid första dagens start  träffas vi i klubbhuset på andra våningen. Vi börjar med info 5min med föräldrar. Andra dagar träffas vi i jolleparken vid stranden.

Ta med: Lippis, solglasögon (med rem?), solkräm, passliga kläder och skor, jolleväst, mellanmål, ombyteskläder och handduk.

Anmälning wsfjuniorer @ gmail.com

FORTSÄTTNINGSKURSER ORDNAS VECKA 24 och 25

Målgrupp: Nybörjarkursens deltagare som vill repetera och fördjupa sina kunskaper i segling eller andra barn som besitter motsvarande kunskaper.

Mål: Repetera grunderna och fritt segla fasta banor i olika förhållanden. Teknik och praktik. Olika spel och lek med segelbåtar.

Kurs 5:  10.06-15.06.  kl. 13.00 - 16.00

Kurs 6:  18.06-21.06 kl.  13.00 - 16.00 (mån-to)

Pris:

Kurs 5: 150, kurs 6: 120 €

Anmälning  wsfjuniorer @ gmail.com

Anmälningar till all juniorverksamhet  HÄR !

Deltagaravgiften är  200 € för hela säsongen.

WSF Junior Sailing Team består av Charlotta Risku (juniorchef, charlotta.risku @ gmail.com), Petteri Genas, Sem Timmerbacka, Hedda Stolpe, Jessica Bertlin, Emilia Nordenswan, Ellen Sahlström och Petrus Genas.

På seglingskurserna jobbar Hedda Stolpe, Jessica Bertlin och Emilia Nordenswan som ledare och Petrus Genas som hjälpledare. Intresserade föräldrar är välkomna med som assistenter vid sjösättning och upptagning av jollarna.

På tisdagar och torsdagar bör du vara på plats ca kl 17.30 för att hinna rigga båten och vara helt seglingsklar senast kl. 18.00. I land kommer vi cirka kl. 19.45 och båtfix till 20.00.

Viktiga datum 2019:

02.05.  Jolletalko och båtfix kl. 17.30

06.05.  Seglingssäsongen inleds

26.05.  Bassängträning för nybörjare i simhallen

20.-25.7 Sommarpaus

5-8.8 Regionalläger vid WSF (format dagsläger, mer info och anmälan kommer upp här på sidan senare)

28.09.  Klubbmästerskap för Optimist och Zoom8

Ni kan också följa med vår verksamhet på Instagram: @wsfjuniorsailing och på Facebook: WSF Junior Sailing Team