WSF Sailing Academy - WSF Junior Sailing Team 2019

Segling är hela familjens hobby.  WSF:s juniorskola riktar sig till barn och ungdomar som är intresserade av segling. Deltagarna behöver inte ha egen båt, eftersom föreningen förfogar över 13 st Optimistjollar för de yngre seglarna och 6 st Zoom8 jollar för de litet äldre juniorerna. Vi har även tillgång till föreningens J22:or.

Verksamhetens mål är att lära sig seglingens grunder, självständigt manövrera sin båt, samt  tack vare sina nyvunna kunskaper uppskatta segling och sjöliv.

Verksamheten är uppbyggd kring allmän seglingsträning i Blå-Gröna gruppen, och kappseglingsträning i Röda gruppen. Träningar ordnas tisdagar och torsdagar under den isfria säsongen och så länge som det finns intresse. Tröskeln är låg, och alla som är intresserade kan delta i Blå-Gröna gruppens träningar. Nybörjarna önskas komma med via nybörjarkursen. De längre hunna har möjlighet att delta i distriktstävlingar, nationella rankingtävlingar, FM-tävlingar osv, allt efter eget och föräldrars intresse och engagemang.

Anmälan till verksamheten  Kontakt: wsfjuniorer @ gmail.com

WSF Sailing Academy är samlingsnamnet för Wasa Segelförenings seglarskolning. WSF Junior Sailing Team ingår i WSF Sailing Academys verksamhet.

SBF REGIONALLÄGER I VASA/SPV:n ALUELEIRI  5-8.8.2019

WSFVMKVAS Läger 2019

WSF, VMK ja VAS ordnade tillsammans med Finland Seglings och Båtförbund ett regionalläger  för ungdomar i åldern 7-17 år i Vasa 5-8.8. Lägret hade två olika inriktningar, segling och båtsport.  Instruktör på lägret var Laura Santala från SBF, och  hjälptränarna var från Vasaföreningarna. De 19 deltagarna  kom från VMK, WSF, RaaPS (Brahestad) och OTPS (Uleåborg)

På seglingslägret tränades kappseglingens grunder och lägret avslutades med en kappsegling. Det intensiva tränandet inspirerade två av juniorerna att åka på Airisto regatta i Åbo helgen efter lägret.

På Båtskolan övades ett roligt och säkert sjöliv. Man bekantade sej med båtar, sjöfartsregler, övar navigation, knopar och sjösäkerhet.  I programmet ingick också provsegling med optimisjolle.

Onsdagen 7.8 besöktes lägret av Sjöbevakarna och barnen fick ställa frågor till dem samt bekanta sej med sjöbevakningens båt.

Tack till alla deltagare, instruktörer och arrangörer för ett lyckat läger!

Airisto regatta, TPS 10-11.8.2019

Två av WSF:s juniorer Atte Timmerbacka, Zoom8 och Hilja Risku, Optimist representerade WSF på Airisto regatta 10-11.8.

Seglingarna ordnades vid TPS på Runsala. Helgen bjöd på varierande väder och vind men fina upplevelser och nyttiga erfarenheter.

Hilja seglade till en 7 plats av 37 barn i optikadettiklassen och placerade sej 4:e i sin egen åldersklass. Atte kämpade bra i det hårda Zoom8 startfältet och placerade sej på en 18 plats av 20, med en fin 5:e plats i sista racet.

Målsättningen är att delta i allafall en till tävling denna höst och få med flera juniorer!

Viktiga datum 2019:

Optimistförbundets kalender   Zoom8 Kalender

AUGUSTI

1.8  kl18 Kvällsträning. Var på plats ca 17.30 för att hinna rigga båten, tillbaka i land ca 19.45

5-8.8 SBF Regionalläger vid WSF  Anmälan   Ingen kvällsträning

10-11.8 Optikadetti och Zoom8 tävling Airisto Regatta, TPS

13.8 ->   kl18 Kvällsträning tisdag och torsdag Var på plats ca 17.30 för att hinna rigga båten, tillbaka i land ca 19.45

24-25.8 Optikadetti LP, Lojo  Tävlingens sida och anmälan

31.8-1.9 Zoom8 Träningsläger Esbo

6-8.9 Zoom8 FM

7-8.9 Optikadetti, NJK Helsingfors

14-15.9 Zoom8 ranking, Helsingfors

21-22.9 Optikadetti, Esbo

21-22.9 Zoom8 ranking , Borgå

 28.9 Klubbmästerskap

1.10-> Träningarna fortsätter under hösten så länge det finns minst tre juniorer. Anmälan till träning på whatsapp

På tisdagar och torsdagar bör du vara på plats ca kl 17.30 för att hinna rigga båten och vara helt seglingsklar senast kl. 18.00. I land kommer vi cirka kl. 19.45 och båtfix till 20.00 Deltagaravgift 200€ för hela säsongenPå seglingskurserna jobbar Hedda Stolpe, Anni Sahlström, Jessica Bertlin och Emilia Nordenswan,  Petrus Genas och Albert Sahlström. Intresserade föräldrar är välkomna med som assistenter vid sjösättning och upptagning av jollarna.

WSF Junior Sailing Team består av Charlotta Risku (juniorchef, charlotta.risku @ gmail.com), Petteri Genas, Sem Timmerbacka, Hedda Stolpe, Anni Sahlström, Jessica Bertlin, Emilia Nordenswan, Albert Sahlström och Petrus Genas.

Följ med vår verksamhet på Instagram: @wsfjuniorsailing och på Facebook: WSF Junior Sailing Team

Följ med vår verksamhet på Instagram: @wsfjuniorsailing och på Facebook: WSF Junior Sailing Team