In English / Suomeksi / På Svenska

Välkommen till Wasa Segelförening

Wasa Segelförening är Vasas officiella gästhamn. Gäsplatserna finns vid en 40 m lång pontonbrygga. På bryggan finns en gästhamnsskylt.

Gästbryggan (1) rymmer ca 15 båtar förtöjda vid boj. Vid bryggan finns el och sötvatten. Vi rekommenderar att båtar med djupgånde på mer än 2,2 meter först lägger till långsides vid den yttre pontonbryggan (2), för att sedan rådgöra med hamnvärdarna om lämplig förtöjningplats. Ifall gästbryggan är fullsatt kan gästande båtar använda andra lediga platser.

Föreningens moderna klubbhus (3) erbjuder gästande besättningar högklassig service med hamnkontor, dusch, toaletter med inva-WC, tvättmaskin, torktumlare, torkrum och ett välutrustat kök. På gräsmattan vid klubbhuset finns en lekplats (4)  och ovanför finns Restaurang Seglis (5) som serverar lunch varje vardag och à la carte på kvällen. I Vasklotskogen ovanför restaurangen finns en motionsslinga och en äventyrspark, Zip adventure park. Bastun (6) på piren är avsedd för gästande besättningar. Under högsäsong bemannas hamnkontoret kl. 8-18 av WSF:s och Visit Vasas hamnvärdar och kl. 18-06 av föreningens hamnvakter. Hamnkontoret nås på telefon +358 44 277 8456.

WSF erbjuder gratis WiFi. Vi garanterar dock inte räckvidden i hela hamnområdet. Engångkoder erhålls från hamnkontoret.

I hamnen finns sugtömmning för septitank och slagvatten (7) och en ekopunkt för avfall och spillolja (8). Det finns också en 5 tons hamnkran och en mastkran (9) och två båtramper (10, 11). Sjömackar finns i Brändö sund, på andra sidan stadsfjärden och vid Boatcenter, nära Vasa Motorbåtsklubb.

WSF Gästhamn

Hamnbeskrivning med djupförhållanden vid angöringplatser, hittas på solruttens hemsidor. Där finns även den nya inseglingsbeskrivningen till WSF och till de två bränsledepåerna. Kraftlinjen som utgjort hinder i inseglingslinjen har somaren 2014 höjts till 32 meter.

Under www.solrutten.fi hittas även inseglingsbeskrivningar till skärgårdens klubbhamnar. Observera att farleden till Fäliskär/Rönnskären har muddrats och flyttats något hösten 2014. Linjetavlorna har tagits bort.

Avståndet till centrum är knappa två kilometer och på promenadavstånd från hamnen finns det tropiska badparadiset Tropiclandia. Sandö, som ligger halvvägs in till centrum, är en populär badstrand. Cyklar finns tillgängliga för våra gäster.

Till Vasa kan man segla antingen genom norra farleden förbi Ritgrund under den ståtliga Replotbron, västerifrån längs farlederna från Norrskär och Rönnskär eller söderifrån genom Bergöfarleden.

Mera information om Vasa som turiststad hittar du bland annat på Vasa stads hemsidor. Frågor gällande WSF:s gästhamn kan du skicka per e-post till mail @ wasasegelforening.com

Hamnkapten: Mikael Blomberg, +358 50 378 1862, mikki @ surfnet.fi

Vaktmästare: Mikael Lassfolk +358400 533 483